Stationsplein 1-6

Rijksmonument
Foto 1 / 4

In 1839 werd de eerste spoorlijn tussen Amsterdam en Haarlem geopend door de Hollandsche IJzeren Spoorweg – Maatschappij (HIJSM). Daarna ontwikkelde het railvervoer in Nederland zich snel. In 1884 werd de spoorlijn Amsterdam- Zaandam-Hoorn geopend. Deze werd in 1885 doorgetrokken naar Enkhuizen, waarna men verder naar het noorden kon door een bootdienst over de Zuiderzee. Ook Medemblik wilde een spoorverbinding. Dit leidde in 1887 tot een tramverbinding. De lijn kende de volgende stations: Medemblik, Opperdoes, Twisk, Midwoud-Oostwoud, Abbekerk-Lambertschaag, Benningbroek-Sijbekarspel, Wognum-Nibbixwoud, Zwaagdijk, Zwaag, Westerblokker en Hoorn. Station Hoorn dateert van 1883 en is gebouwd in neorenaissance trant. Het station is opgebouwd uit een hoofdgebouw met twee zijvleugels. Kenmerkend voor de neorenaissance is het gebruik van horizontale banden van zandsteen en de klassieke elementen zoals de driehoekige en segmentvormige frontons.